GIMNAZJALNY PROJEKT
EDUKACYJNY 2016-2017
Prezentacja projektów odbędzie się 7 czerwca 2017 r.
PRZEWODNIK DLA UCZNIÓW
Drogi Uczniu klasy drugiej!
Uczniowie klas gimnazjalnych, w
których obowiązuje nowa podstawa programowa, mają obowiązek udziału w realizacji
gimnazjalnego projektu edukacyjnego.
Co to jest projekt edukacyjny?
To zespołowe, planowe
działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu z
zastosowaniem różnych metod. |
Celem gimnazjalnego projektu edukacyjnego jest zatem rozwiązanie sytuacji
problemowej, która powinna być dla Ciebie wyzwaniem! Ponadto, szukając
samodzielnie rozwiązania problemu, zdobędziesz nową wiedzę i nowe umiejętności,
a grupowa praca nad projektem i publiczna prezentacja jego efektów da Ci ogromną
szansę rozwinięcia umiejętności pracy zadaniowej, w tym: planowania, współpracy,
komunikacji, prezentacji i samooceny.
Gimnazjalny projekt edukacyjny
będziesz realizował w zespole uczniów pod opieką nauczyciela.
Do Twoich zadań należeć będzie:
- wybranie tematu projektu
edukacyjnego,
- określenie celów projektu i
zaplanowanie etapów jego realizacji (wraz z nauczycielem),
- spisanie kontraktu z nauczycielem
prowadzącym projekt,
- wykonanie zaplanowanych działań,
- publiczne przedstawienie
rezultatów projektu.
Pamiętaj! Twoje
zaangażowanie, sumienność, praca włożona w realizację projektu zostaną ocenione
oceną opisową. Ponadto Twoja postawa w trakcie realizacji projektu wpłynie ma
ocenę z zachowania.
Nie taki diabeł straszny…
Zawsze możesz liczyć na wsparcie
opiekuna zespołu, który udzieli Ci fachowych wskazówek, jak wykonać zaplanowane
działania, czy też odpowiednio przygotować się do publicznej prezentacji
wyników. Nauczyciel nadzorujący projekt ustali godziny konsultacji, w ramach
których będziecie mogli wspólnie opracowywać działania i rozwiązywać ewentualne
problemy. W sprawach organizacyjnych zgłaszaj się do wychowawcy, to pozwoli
najlepiej skoordynować naszą wspólną pracę.
Powodzenia!
Informacja dla rodziców klas drugich
Na mocy Rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. uczniowie klas gimnazjalnych, w
których obowiązuje nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego, mają obowiązek
udziału w realizacji gimnazjalnego projektu edukacyjnego, który został
zdefiniowany jako zespołowe planowe działanie mające na celu rozwiązanie
konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
Zakres tematyczny projektu
edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie
programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
Projekt edukacyjny obejmuje
następujące działania, które ma realizować zespół uczniów pod opieką
nauczyciela:
- wybranie tematu projektu
edukacyjnego,
- określenie celów projektu i
zaplanowanie etapów jego realizacji (wraz z nauczycielem),
- wykonanie zaplanowanych działań,
- publiczne przedstawienie
rezultatów projektu.
Udział ucznia w pracach
projektowych będzie miał wpływ na ocenę z zachowania, a informacja o tym udziale
oraz temat projektu będą wpisane na świadectwie ukończenia szkoły.
TEMATY PROJEKTÓW
Temat projektu
Imię i nazwisko nauczyciela |
Cele projektu i kryteria
sukcesu |
Danuta Siedzikówna „Inka” – patronka
naszego gimnazjum. Szkolny konkurs historyczny na temat patronki.
Mariola Kondracka |
Cel:
Uczniowie pod kierunkiem
nauczyciela organizują
i przeprowadzają szkolny konkurs wiedzy
dla kl. 1
o patronce gimnazjum
Kryteria sukcesu:
- opracowanie zasad,
regulaminu, terminarza
- sporządzenie bibliografii
- przygotowanie pytań
- przygotowanie miejsca (sali)
- zorganizowanie konkursu |
„Wywalcz Jej wolność i zgiń”.
Jolanta Ratuszny |
Cele:
- upamiętnienie Cichociemnych
(Sejm RP 22.12.2015r. ustanowił rok 2016 Rokiem Cichociemnych) żołnierzy
sił specjalnych Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie
- kształtowanie świadomości i postaw patriotycznych młodego pokolenia
poprzez upowszechnienie wiedzy o historii Polski
- rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów
- wdrażanie do korzystania z różnych źródeł informacji
Kryteria sukcesu:
- znajomość zagadnień
historycznych i ikonograficznych związanych z działalnością
Cichociemnych
- rozbudzanie i wzmacnianie postaw prezentujących patriotyzm lokalny
- efektywne współdziałanie w zespole |
„Co czytać? Czytelniczy niezbędnik
gimnazjalisty” – plakat promujący czytelnictwo.
Maria Namiotkiewicz |
Cele:
- zachęcenie uczniów do
większego zaangażowania czytelniczego
- zbadanie preferencji i stanu czytelnictwa wśród uczniów
- propagowanie wartości, jakie niesie obcowanie z książką
Kryteria sukcesu:
Uczniowie:
- efektywnie współpracują w grupie, wypełniając powierzone zadania
- tworzą ankietę czytelniczą i opracowują jej wyniki
- opracowują krótkie recenzje ulubionych książek (hasła grafiki), aby
zachęcić rówieśników do lektury
- wykonują plakat promujący czytelnictwo wśród gimnazjalistów |
„Organizujemy i przeprowadzamy konkurs
czytelniczy”.
Ewa Mandziarz
Dorota Duroł |
Cele:
- popularyzowanie literatury
wśród młodzieży
- mobilizowanie uczniów do czytania
- podnoszenie poziomu czytelnictwa
Kryteria sukcesu:
- duży udział uczniów w
konkursie
- wzrost zainteresowania uczniów literaturą znajdująca się w bibliotece
szkolnej |
„Jak korzystać z elektronicznego
katalogu biblioteki szkolnej?” – tworzymy instrukcję (do gazetki
ściennej).
Ewa Mandziarz
Dorota Duroł |
Cele:
- przedstawienie wiadomości na
temat budowy katalogu elektronicznego biblioteki szkolnej
- prezentacja sposobów wyszukiwania książek za pomocą katalogu
elektronicznego
Kryteria sukcesu:
- wykonanie przejrzystej
gazetki na temat budowy i korzystania z katalogu elektronicznego
- korzystanie przez uczniów szkoły z katalogu elektronicznego biblioteki
szkolnej przy wyszukiwaniu interesujących ich książek |
Akcja czytania dzieciom bajek „Bajki –
Czytajki”.
Katarzyna Mentel - Dąbrowska |
Cele:
- rozbudzanie zainteresowań
czytelniczych
- promowanie aktywnej postawy czytelniczej
- wdrażanie nawyku czytania wśród dzieci i młodzieży
Kryteria sukcesu:
- uczniowie realizujący
projekt zdobędą umiejętności planowania i realizacji projektu oraz
zyskają kompetencje niezbędne w pracy zespołowej
- rozwiną własne zainteresowania czytelnicze oraz zachęca młodszych
kolegów i koleżanki do aktywnego czytania
- zyskają wiedzę o kanonach literatury skierowanej do młodych
czytelników |
Kodowanie – programowanie w Scratch na
schematach blokowych.
Barbara Kiluk - Dońkowska |
Cel:
- popularyzacja nauki
kodowania tak zwanego trzeciego języka oraz myślenia logicznego
niezbędnego do rozwiązywania problemów
Kryteria sukcesu:
- wszyscy uczniowie nie tylko
uzdolnieni matematycznie mogą programować dzięki programowi Scratch,
wystarczy tylko chęć nauki
- uczniowie bardzo chętnie korzystają z nowych technologii i to
spowoduje chęć do nauki programowania
- samodzielne stworzenie aplikacji |
Stereotypy o Polakach i Niemcach.
Marzanna Wyrwas |
Cele:
- pokazanie, w jaki sposób
stereotypy kierują naszym zachowaniem
- poznanie mechanizmów warunkujących nietolerancję
- pogłębianie wiedzy na temat szkodliwego działania stereotypów
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnego zdania oraz wczuwania
się w potrzeby i uczucia innych ludzi
- kształtowanie umiejętności uczestnictwa w dyskusji i wypowiadania się
na forum grupy
- propagowanie postaw otwartości i ukazania wartości i znaczenia
różnorodności
Kryteria sukcesu:
Uczeń:
- wskazuje mechanizmy powstawania stereotypu i określa rolę stereotypu
- wskazuje argumenty świadczące o konieczności przezwyciężania
istniejących stereotypów
- porównuje zalety i wady Niemców i Polaków, wymienia cechy, które
przeważają
- krytycznie ocenia, charakteryzuje Niemców i Polaków oraz formułuje
wnioski na temat stereotypów
- potrafi rozróżnić postawy tolerancji i nietolerancji i ocenić własną
postawę
- uświadamia sobie potrzebę bycia tolerancyjnym i znaczenie
różnorodności w życiu społecznym |
Tolerancja. Uprzedzenia, stereotypy.
Dorota Wróblewska |
Cele:
- przybliżenie wartości
ważnych w życiu człowieka
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie
- rozwijanie postawy tolerancji
Kryteria sukcesu:
- wykonanie plakatu
promującego postawy tolerancji dla odmienności i szacunku dla każdego
człowieka |
Akcja w sklepach zoologicznych – jak
opiekować się małymi zwierzętami? Przygotowanie ulotek.
Ewa Mandziarz
Magdalena Kukiełko |
Cele:
- uświadomienie uczniom
konieczności zapoznania się z zaleceniami dotyczącymi prawidłowej
hodowli zwierząt przed ich zakupem
- uświadomienie potencjalnym kupującym konieczności zapoznania się z
zaleceniami dotyczącymi prawidłowej hodowli zwierząt
Kryteria sukcesu:
- zainteresowanie właścicieli
/ pracowników sklepów zoologicznych dystrybucją wykonanych przez uczniów
ulotek dotyczących hodowli małych zwierząt. |
Jak zachować się przy stole.
Ewa Bućko
|
Cele:
- poznawanie sztuki zachowania
się przy stole
- opanowanie umiejętności nakrycia stołu i dekoracji w czasie różnych
uroczystości i przyjęć
- praktyczne wykorzystanie zdobytych wiadomości i umiejętności w
tworzeniu prezentacji nakrycia stołu
- rozwijanie umiejętności segregowania, opracowywania zdobytych
informacji i określania własnego stanowiska
- zgłębienie i przedstawienie szerszemu kręgowi odbiorców zasad dobrych
manier na podstawie wybranej bibliografii
Kryteria sukcesu:
Uczeń:
- współpracuje w grupie
- korzysta z różnych źródeł informacji
- nakryje w sposób prawidłowy stół
- opracowuje, segreguje zdobyte informacje
- wyjaśnia zasady zachowania się przy stole |
Ciekawe wskazówki. Savoir-vivre.
Piotr Penkiewicz |
Cele:
- wzrost świadomości
dotyczącej ryzykownych zachowań oraz ich ewentualny skutek na zdrowie i
życie człowieka
Kryteria sukcesu:
- stworzenie plakatu/broszury
informacyjnej przedstawiającej wyjątkowe/niezwykłe przykłady przetrwania |
Poradnik ABC dobrego wychowania czyli
savoir –vivre.
Jolanta Chrzanowska |
Cele:
- kształtowanie prawidłowych
postaw i zachowań społecznych, umiejętności kulturalnego zachowania się
w różnych sytuacjach
- wyposażenie uczniów w wiedzę na temat zasad savoir-vivre
Kryteria sukcesu:
Uczniowie:
- stosują zwroty grzecznościowe
- okazują najprostsze wyrazy uprzejmości
- właściwie reagują na nieodpowiednie zachowania kolegów
- efektywnie współpracują w grupie i tworzą poradnik dobrego wychowania |
Młody Obywatel - młodzież w urzędzie.
Jacek Rutkowski |
Cel główny:
-W jaki sposób możemy załatwić
ważne sprawy w urzędzie państwowym?
Kryteria sukcesu:
-wizyta w urzędzie i
praktyczne rozwiązanie zaplanowanych spraw urzędowych
- prezentacja multimedialna z podjętych działań |
Pasje naszych sąsiadów – reportaż.
Teresa Roszkowska |
Cele projektu :
Uczeń :
1. Zdobędzie informacje na temat zainteresowań wybranych osób
mieszkających w sąsiedztwie.
2. Przeprowadzi wywiad z wybraną ciekawą osobą (może być więcej) i zda
relację w formie reportażu.
3. Zna zasady przeprowadzania wywiadu i tworzenia reportażu.
Cele w języku ucznia :
1. Dokonam rozpoznania wśród
znajomych o ludziach, którzy są pasjonatami w danej dziedzinie.
2. Przypomnę zasady tworzenia reportażu i jak przeprowadza się wywiad.
3. Wszystkie zebrane informacje złożę w całość w ulubionym programie i
zdam relację kolegom i koleżankom naszego gimnazjum.
Kryteria sukcesu :
1. Dostrzegam wokół siebie
„zwyczajnych ludzi” , którzy często wykazują niesamowite
zainteresowania.
2. Znam przyczyny zaistnienia tych szczególnych zainteresowań i sposoby
ich realizacji przez osoby z bliskiego otoczenia.
3. Znam odpowiedź na pytanie : Czy pasje mogą być „sposobem na życie” i
stanowić alternatywę dla szarości dnia codziennego.
4.Potrafię nawiązać kontakt z ciekawą osobą , przeprowadzić z nią wywiad
i zebrać wszystkie informacje w spójną całość.
5. Do realizacji projektu wykorzystam swoją wiedzę zdobytą na języku
polskim oraz na lekcjach informatyki. |
„Bądźmy solidarni – Działajmy!”.
Małgorzata Urbanowicz
Magdalena Kukiełko
Izabela Kalchert |
Cele:
- przekonanie uczniów, jaką
moc ma działanie na rzecz dobra wspólnego
- angażowanie uczniów w działania zmierzające do pozyskania środków na
stypendia (wsparcie zdolnych uczniów naszego gimnazjum, których sytuacja
materialna uniemożliwia rozwój ich talentów)
- rozbudzanie i wzmacnianie postaw i zachowań przedsiębiorczych wśród
uczniów
Kryteria sukcesu:
- efektywne współdziałanie w
grupie
- przejęcie odpowiedzialności przez uczniów za wykonywanie zadań
określonych w projekcie
- zwiększenie zaangażowania rodziców w życie szkoły
- zwiększenie integracji społeczności szkolnej
- ugruntowanie pozytywnego obrazu szkoły w środowisku lokalnym
- pozyskanie środków finansowych na stypendia |
Uczymy się udzielania pierwszej pomocy.
Urszula Paszkowska
Piotr Górski |
Cele:
- zapoznanie z zasadami
pierwszej pomocy
- uświadomienie uczniom celowości i konieczności przystąpienia do
udzielenia pierwszej pomocy
- nauczenie uczestników projektu podstawowych zabiegów wchodzących w
zakres pierwszej pomocy przedmedycznej
Kryteria sukcesu:
Uczeń:
- zna zasady udzielania pierwszej pomocy i zabiegi ratujące życie
- wykonuje zgodnie z zasadami podstawowe zabiegi wchodzące w zakres
pomocy przedmedycznej
- uczeń wykazuje postawę odpowiedzialności za życie drugiego człowieka |